Pielgrzymka Róż do Gniezna, Torunia, Lichenia i Kalisza - Parafia Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Żywcu

Używamy plików cookies, aby pomóc w personalizacji treści, dostosowywać i analizować reklamy oraz zapewnić bezpieczne korzystanie ze strony. Kontynuując, wyrażasz zgodę na gromadzenie przez nas informacji. Szczegóły znajdziesz w zakładce: Polityka prywatności.

W tym roku obchodzimy 1050 rocznicę Chrztu Polski. Z tej okazji Wspólnota Róż Żywego Różańca postanowiła zwiedzić Gniezno, kolebkę polskiego chrześcijaństwa. Korzystając z długiego weekendu majowego odwiedziliśmy także Toruń, byliśmy w Licheniu i w Kaliszu.

Gniezno jest wymieniane przez historyków

jako jedno z trzech miejsc, w którym mógł odbyć się chrzest Polski. Poza tym w katedrze odbywały się koronacje pierwszych królów Polski. Ważnym momentem dla miasta był tzw.  Zjazd gnieźnieński w 1000 roku, a więc pielgrzymka cesarza Ottona III do grobu św. Wojciecha i spotkanie z księciem  Bolesławem Chrobrym.

Drugiego dnia pielgrzymki zaplanowaliśmy zwiedzanie Torunia. Pierwsze kroki skierowaliśmy w stronę powstającej świątyni pw. Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła II. Stamtąd pojechaliśmy zwiedzać miasto, jedno z najpiękniejszych w Polsce. Pani przewodnik pokazała nam  starówkę, która jest wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Po południu byliśmy umówieni w siedzibie Radia Maryja. O godzinie 15.00 przedstawiciele grupy zostali zaproszeni, aby na antenie radia poprowadzić Koronkę do Bożego Miłosierdzia, pozostali w tym samym czasie modlili się w kaplicy. Dzięki gościnności ojców Redemptorystów mogliśmy jeszcze zwiedzić Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej.

Kolejnym etapem naszej pielgrzymki był Licheń, który przed wielu laty Matka Boża sama wybrała na miejsce kultu. Najpierw nasi pielgrzymi uczestniczyli w modlitwie w Lasku Grąblińskim, następnie w Apelu jasnogórskim wewnątrz licheńskiego sanktuarium oraz w procesji. Wzniesiona obok kościoła św. Doroty „Golgota” jest jednym z ulubionych miejsc licheńskich pątników. Krocząc po jej ścieżkach, odprawiając Drogę Krzyżową, mogliśmy doświadczyć spotkania z cierpiącym Chrystusem i Jego Bolesną Matką. Golgota sprzyja modlitwie, kontemplacji, rozmyślaniu nad własnym życiem, ale jest też przypomnieniem, że w życie każdego człowieka wpisane jest cierpienie. Spotkaliśmy się także z panią przewodnik, która oprowadzając nas po najważniejszych miejsca kultu, przybliżyła  ich historię i znaczenie.

W drodze powrotnej do Żywca zatrzymaliśmy się w Kaliszu, aby pokłonić się świętemu Józefowi, który czczony jest tu jako Patron rodzin. Poznaliśmy historię sanktuarium, przedstawiono nam symbolikę obrazu Świętej Rodziny, mogliśmy także zobaczyć podziemia kościoła, gdzie znajduje się muzeum stanowiące wotum wdzięczności księży uratowanych z obozu Dachau.

Pielgrzymowanie to niezwykły czas doświadczania Boga, czas ubogacania siebie dzięki modlitwie, napotkanym ludziom i oddziaływaniu świętych miejsc.  Serdeczne Bóg zapłać wszystkim uczestnikom pielgrzymki, a także tym, którzy przyczynili się do jej zorganizowania.